Κάπου ανάμεσα σε σχεδιασμό επικοινωνίας, καμπάνιες, budget, analytics και άλλα τέτοια όμορφα, βρίσκεται ένας επαγγελματίας του marketing. Λες να είσαι εσύ;
‘Έχεις αρχίσει να φλερτάρεις με την ιδέα του marketing ως πιθανό τομέα δραστηριοποίησης; Δεν θα σου πούμε καθόλου «Περαστικά». Θα σου πούμε «συγχαρητήρια», γιατί σε καταλαβαίνουμε απόλυτα. Τι είναι όμως το μάρκετινγκ; Θα ακούσεις και θα διαβάσεις διάφορους λούμπεν ορισμούς. Θες έναν καλό; Μάρκετινγκ είναι να ασχολείσαι με το τι θέλει η αγορά και πώς μπορείς εσύ με δημιουργικά μέσα, αναλυτική σκέψη, και κατάλληλα εργαλεία να το επιτύχεις. Μάρκετινγκ είναι να προσπαθείς να φέρεις ένα προϊόν ή μια υπηρεσία πιο κοντά στον κόσμο, και παράλληλα να φέρνεις και τον κόσμο πιο κοντά στο προϊόν.
Μέσα στα επόμενα λεπτά ετοιμάσου να λύσεις απορίες σχετικά με το:
- τι κάνει ένας marketer, σε τι θέσεις εργασίας ή αρμοδιότητες μπορεί να στοχεύσει;
- πού θα βρεις τις καλύτερες ευκαιρίες και ανοιχτές θέσεις μάρκετινγκ και digital marketing στην Ελλάδα;
- πώς ενδέχεται να είναι η καθημερινότητά σου ως marketer;
- με ποιους επαγγελματικούς τομείς θα έχεις «δοσοληψίες»;
- ποια πλεονεκτήματα έχει η δουλειά σε αυτό τον κλάδο που λέγεται μάρκετινγκ;
- τι σχετική εκπαίδευση πρέπει να έχεις;;
- πώς εξελίσσεται ο κλάδος; Σε τι συνίσταται το Digital Marketing και τι είναι το Performance Marketing;
- σε ποιες δεξιότητες πρέπει να εστιάσεις για να γίνεις ο επόμενος Philip Kotler (σ.σ. ο πατέρας του σύγχρονου μάρκετινγκ);
Θέσεις και αρμοδιότητες
Τι δουλειά κάνει ένας marketer, δηλαδή ένας εργαζόμενος στο μάρκετινγκ; Μια ματιά στα job descriptions και στις (αρκετές είναι η αλήθεια) πτυχές του Marketing που θα βρεις εδώ θα σου δώσει μια γεύση. Δεν θα αργήσεις να καταλάβεις ότι το Marketing είναι ένα ευρύ (αλλά πέρα για πέρα υπέροχο) πεδίο, οπότε δύο marketers μπορεί να έχουν εντελώς διακριτές μεταξύ τους θέσεις εργασίας.
Μπορεί να σφιχταγκαλιάζεις -σαν να κρατάς το αγαπημένο σου plushy- πολλές διαφορετικές αρμοδιότητες παράλληλα. Ωστόσο μπορεί να δουλεύεις ειδικά ως Social Media Manager (επαγγελματίας που καλείται να χειριστεί τα social media ενός brand ή μιας εταιρείας. Μπορεί να είσαι Digital Marketing Specialist. Μπορεί Strategic Marketing Analyst κλπ. Μπορεί να είσαι πιο κοντά στην Εξυπηρέτηση ή στο hardcore κομμάτι του… market, δηλαδή τις Πωλήσεις (αν θες να δεις ειδικά για Πωλήσεις, πήδα σε αυτό το άρθρο που σου φτιάξαμε). Μπορεί να ερευνάς τις αγορές και τα καταναλωτικά κοινά σαν άλλος Sherlock ή Enola Holmes. Μπορεί η δουλειά σου να είναι το Content Marketing και να γράφεις τέλεια κειμενάκια ή κειμενάρες, να χρειάζεται να γράφεις συγκινητικά σαν Μιρέλλα Παπαοικονόμου ή χιουμοριστικά σαν άλλος Διονύσης Ατζαράκης. Κι όλα αυτά έχοντας το τι χρειάζεται η αγορά, στο μυαλό σου.
Με ποιους κλάδους συνορεύει το marketing;
Το μάρκετινγκ μοιάζει πάρα πολύ με κόμβο, είναι σαν το δαχτυλίδι του ΟΤΕ στην Κηφισίας. Έχει στενή επαφή και συμπορεύεται με πολλούς κλάδους όπως η δουλειά της Διαφήμισης, η Προώθηση προϊόντων, οι Πωλήσεις, οι Δημόσιες σχέσεις, η Εξυπηρέτηση πελατών. Πολλές είναι οι περιπτώσεις ανθρώπων που ήρθαν από τις πωλήσεις και ασχολήθηκαν με το μάρκετινγκ, ή άλλων που ξεκίνησαν από το μάρκετινγκ και αποφάσισαν να μεταπηδήσουν στις Δημόσιες Σχέσεις, στη Διαφήμιση ή στο Product design. Όλοι αυτοί οι κλάδοι αλληλεπιδρούν, οπότε ετοιμάσου ως marketer να έχεις πρόσβαση στο πώς δουλεύουν και άλλα Τμήματα.
Πώς θα είναι η καθημερινότητά σου
Μερικά από τα tasks που θα χρειαστεί να κάνεις, ανάλογα με τη θέση marketing που θα έχεις, μπορεί να είναι:
- Να παρουσιάσεις κάποιο νέο προϊόν ή μια νέα υπηρεσία
- Να καταστρώσεις μια επικοινωνιακή στρατηγική (τι θα πούμε ως εταιρεία, πώς θα το πούμε, μέσα από ποια κανάλια)
- Να δημιουργήσεις το περιεχόμενο ιστοσελίδων μαζί με designers και web developers
- Να φτιάξεις περιεχόμενο για εφαρμογές (apps)
- Να εκπροσωπήσεις την εταιρεία σου κάπου
- Να στείλεις newsletter, direct mails, να απευθυνθείς σε πελάτες B2C ή συνεργάτες B2Β
- Να συντονίσεις τα social media (facebook, Instagram και twitter, youtube, tiktok) μέσα από τα οποία εκτελείται ένα κομμάτι του digital marketing
- Να κλείσεις και να διαχειριστείς μια νέα στρατηγική συνεργασία
- Να οργανώσεις μια εκδήλωση, πραγματική ή και virtual
Όλα αυτά μπορεί να τα κάνεις από δύο μετερίζια: από κάποια εταιρεία/brand που έχει δικό της ενσωματωμένο τμήμα Μάρκετινγκ ή από κάποια Εταιρεία που ασχολείται αποκλειστικά με Επικοινωνία και Μάρκετινγκ. Εννοείται πως αν σε ενδιαφέρει το digital marketing, ρίξε μια ματιά στα Digital Marketing Agencies που δεν σταματούν να ψάχνουν το επόμενο ταλέντο.
Τι σπουδές χρειάζεσαι για το Marketing
Στην Ελλάδα έχουμε εξαιρετικές σχολές μάρκετινγκ. Σε επίπεδο ΑΕΙ για να πάρεις μια ακαδημαϊκού τύπου εκπαίδευση, έχουμε (συγκεκριμένα στην Αθήνα):
- Δύο τμήματα στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών: το τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, και το τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας (μάλιστα με το τμήμα αυτό συνεργάζεται ετησίως και το kariera.gr για να διενεργήσει την έρευνα που μετρά τις συμπεριφορές και τις στάσεις ως προς την καριέρα, ανάλογα με τη Γενιά που ανήκει κανείς, π.χ. millennials, GEN Z κλπ). Το τμήμα Μάρκετινγκ μάλιστα, έχει και επίσημη κατεύθυνση σπουδών με τίτλο «Ψηφιακό Μάρκετινγκ», που μπορείς να την επιλέξεις στο 4ο έτος.
- Το τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, με κατεύθυνση Μάρκετινγκ και Παραγωγή.
- Το τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, με κατεύθυνση στο Μάρκετινγκ.
- Το τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου. Η κατεύθυνσή του με τίτλο «Διαφήμιση και Δημόσιες Σχέσεις», μπορεί να σου δώσει πολύ καλές βάσεις στο Μάρκετινγκ.
Εκτός από την Αθήνα, Πανεπιστήμια σπουδών στο Μάρκετινγκ υπάρχουν και στη Θεσσαλονίκη, στις Σέρρες, και στην Κρήτη!
Τα καλά νέα, είναι ότι για να χαράξεις μια επιτυχημένη καριέρα στο Marketing δεν χρειάζεται υποχρεωτικά να έχεις τελειώσει μια αντίστοιχη σχολή. Σε περίοπτες θέσεις μάρκετινγκ θα δεις να διακρίνονται πάρα πολλοί άνθρωποι που προέρχονται από άλλες κοινωνικές ή οικονομικές επιστήμες. Τα κατάφεραν στο μάρκετινγκ, με το ταλέντο τους, την εμπειρία τους με την αγορά, την τριβή τους με το αντικείμενο, παρακολουθώντας εκπαιδεύσεις, ξεκοκκαλίζοντας βιβλία (τον Kotler πρέπει να τον έχεις κάνει Ευαγγέλιο).
Αν δεν στοχεύεις σε πτυχίο, υπάρχουν και diplomas στο Marketing, αλλά και ειδικά για Digital Marketing και Social Media.
Αν θες να κάνεις Μεταπτυχιακό στο Marketing, εκτός από τα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα, υπάρχουν και διακεκριμένα ιδιωτικά Πανεπιστήμια εντός των τειχών. Ενδεικτικά μόνο θα σου αναφέρουμε το ALBA Business School (MSc in Marketing), το American College of Greece (όπου μπορείς να πάρεις Master στην Επικοινωνία, διαλέγοντας Advertising Communications, Strategic Communication ή Digital Communication), το Mediterranean College (Marketing Management), το Μητροπολιτικό Κολλέγιο κ.ά
Φυσικά, εκεί έξω υπάρχει και μια πληθώρα από επιπρόσθετες δυνατότητες για εκπαίδευση σε διάφορα πεδία Marketing. Μια από αυτές είναι το δωρεάν Digital Workshop: Βασικές Αρχές Ψηφιακού Μάρκετινγκ, τηςGoogle, που σου δίνει και πιστοποίηση στο τέλος.
Γιατί να ασχοληθείς με το Marketing
Γιατί δεν πρόκειται να το βαρεθείς: ας ξεκινήσουμε με αυτό που ένα από τα πιο βασικά πλεονεκτήματα. Το marketing είναι σαν μια σειρά στο Netflix: πάνω που έχεις δει όλο τον πρώτο κύκλο και νομίζεις ότι τα έχεις δει όλα, έρχεται ο δεύτερος κύκλος και σε αφήνει άναυδο. Όσο εξελίσσεται η αγορά, το μάρκετινγκ εξελίσσεται μαζί της. Ακόμα και την περίοδο του κορωνοϊού που η αγορά έζησε δύσκολες στιγμές, το marketing κλήθηκε να λάμψει δια της πρωτοτυπίας του.
Γιατί έχει προοπτικές εξέλιξης. Όσο περισσότερη εμπειρία κερδίζεις και όσο πιο πολλά εφόδια παίρνεις (μέσα από κατάρτιση και αύξηση των δεξιοτήτων σου), τόσο πιο ψηλά μπορείς να φτάσεις.
Γιατί μπορείς να δουλέψεις για έναν σκοπό που σε εκφράζει, για ένα προϊόν που σου αρέσει, για μια ιδέα που πάντα ήθελες να στηρίξεις.
Γιατί είναι ένα εξαιρετικά κοινωνικό επάγγελμα: έχεις τη δυνατότητα να συναναστραφείς με ενδιαφέροντες ανθρώπους, να ανταλλάξεις μαζί τους ιδέες και μεθόδους, να βελτιώσεις τα skills σου παρατηρώντας τους, και να δεις πόσα πετυχαίνει μια συντονισμένη ομάδα.
Ποια είναι η επόμενη μέρα του marketing;
Αν ασχοληθείς με το marketing, σίγουρα θα δεις ότι πέρα από τη γενική κατεύθυνση του Digital Marketing, υπάρχει και αυτό που λέμε Performance Marketing. Το Performance Marketing είναι το παρόν και το μέλλον του κλάδου. Είναι μια νέα λογική μάρκετινγκ, ψηφιακού χαρακτήρα, στην οποία ο διαφημιζόμενος χρεώνεται βάσει της απόδοσης της καμπάνιας του ή όταν επιτευχθεί ο στόχος του πχ. αγορά, click, lead. Από τα μέσα του 2020 και μετά, με τη μεγαλύτερη ψηφιακή στροφή που έφερε η πανδημία, έχουν αρχίσει να εμφανίζονται περισσότερες θέσεις εργασίας για performance marketing.
To Performance Marketing μπορεί να επιτευχθεί και να βελτιωθεί μέσα από συνεχή εξάσκηση και εξειδίκευση. Θα πρέπει να γνωρίζεις καλά και να χειρίζεται με άνεση εργαλεία και πλατφόρμες όπως Excel, Google Analytics, Facebook Ad Manager, AdWords καθώς και άλλα εργαλεία οπτικοποίησης και διαχείρισης δεδομένων όπως διάφορα Reporting Tools (Google Data studio, Swydo etc).
Τι τεχνικές δεξιότητες πρέπει να έχεις
Για θέσεις marketing είναι απαραίτητες οι εξής τεχνικές γνώσεις και δεξιότητες – hard skills.
Digital skills. Ανάλογα με την κάθε θέση marketing ίσως σου ζητηθεί να γνωρίζεις Email Marketing, SEO (Search Engine Optimization), SEM (Search Engine Marketing), CRM (Customer Relationship Management), Paid search (Adwords), Analytics, Data analysis / Ανάλυση δεδομένων (όσο περνούν τα χρόνια, τα δεδομένα γίνονται η βασική «πρώτη ύλη» για ένα επιτυχημένο marketing).
Άριστη γνώση της γλώσσας. Όσο πιο σωστά γράφεις και μιλάς, τόσο το καλύτερο. Σκέψου πόσο θα αυτοσαμποτάρεσαι αν ξέρεις τι θες να πεις, τι μήνυμα θες να μεταδώσεις, αλλά δεν μπορείς να το μεταφέρεις προφορικά/γραπτά με σωστό τρόπο (δηλαδή με minimum λάθη). Ναι, ως κατεξοχήν επικοινωνιακό επάγγελμα το marketing, σου ζητάει να είσαι και ολίγον Μπαμπινιώτης, Τζάρτζανος κλπ. Η άριστη γνώση Αγγλικών και ενδεχομένως μιας ακόμα γλώσσας μετράνε πολύ επίσης.
Μια σχετική έφεση με τους αριθμούς. Το marketing δεν είναι μόνο λόγια και ενέργειες. Είναι και αριθμοί. Ό,τι κι αν κάνεις, πρέπει αυτό να φέρνει πίσω μετρήσιμα όσο το δυνατόν αποτελέσματα. Άσε που είναι πολύ πιθανό να έχεις να διαχειριστείς και budget, οικονομικά μεγέθη κλπ. Δεν χρειάζεται να είσαι ο Τσακαλώτος, αλλά μια άλφα μαθηματική αντίληψη θα σε βοηθήσει.
Τα soft skills του marketer
Να έχεις άνεση στην επικοινωνία
Όταν λέμε άνεση στην επικοινωνία, δεν εννοούμε αναγκαστικά να είσαι αυτό που λένε οι φίλοι μας οι Άγγλοι chatterbox. Δεν χρειάζεται δηλαδή να είσαι γκουρού του μπλα-μπλα, πολλοί γνωστοί και επιτυχημένοι marketers είναι πολύ κλειστοί ως χαρακτήρες. Πρέπει όμως να ξέρεις:
- πώς να ακούς τους ανθρώπους (active listening)
- πότε να μιλήσεις
- τι να πεις. Και μάλιστα πώς να το πεις με λίγα λόγια. Μερικές φορές marketing θα πει, να μεταφέρεις μια ιδέα σε λίγες λέξεις (σκέψου ότι στην εποχή του digital marketing, με τον χρυσό κανόνα των λίγων χαρακτήρων σε facebook, Instagram και twitter, το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν).
Να έχεις άψογη επαφή με τα trends. Να ξέρεις ας πούμε τι είναι το hashtag και να μην το λες hash brown όπως ο Τζόνι στο Kobra Kai.
Να έχεις καλή μνήμη. Ποπο, είμαστε σχεδόν σίγουροι ότι αυτό δεν στο έχουν ξαναπεί. Το marketing έχει να κάνει πολύ με τη μνήμη. Πρέπει να θυμάσαι τις επικοινωνίες που έχεις χτίσει με πελάτες και συνεργάτες, να ανακαλείς το τι έχει συμβεί, και να μην επαναλαμβάνεσαι. Το να κρατάς καλό αρχείο με όσα κάνεις δεν αρκεί. Θέλει και δυνατή μνήμη.
Να διαχειρίζεσαι καλά τον χρόνο και να μην σε καταβάλλει το άγχος. Στο μάρκετινγκ θα έχεις να κάνεις με λιγότερο ή περισσότερο αυστηρά deadlines. Αυτή η δεξιότητα είναι ακόμα πιο σημαντική τώρα που πολλοί από εμάς δουλεύουμε εν μέρει από το σπίτι. Με την τηλεργασία δεν είναι πάντα εύκολο να ρυθμίσεις την ομάδα και τους χρόνους σου.
Να συνδυάζεις λογική με συναίσθημα. Το μάρκετινγκ είναι ένα πρακτικό επάγγελμα, άρα πολλές φορές απαιτεί να σκέφτεσαι ψυχρά και ορθολογικά. Όμως παράλληλα απαιτεί χιούμορ, συναίσθημα, αθωότητα ή ενθουσιασμό για να μπορέσει να εισβάλλει στην καρδιά του κοινού σου (target audience). Μη χάσεις αυτά τα στοιχεία σου, εν ονόματι της επιχειρηματικής λογικής. Βρες τη δική σου χρυσή ισορροπία και θα τα πας περίφημα!
Του Δημήτρη Φαλλιέρου