Όσα διαφορετικά είδη υποψηφίων εργαζομένων υπάρχουν, άλλα τόσα και τα είδη εργοδοτών. Πώς μπορούμε να βρούμε το ποιοι εργαζόμενοι ταιριάζουν με ποιον εργοδότη; Πώς επιτυγχάνεται αυτό το δύσκολο matching στην αγορά εργασίας;
Εδώ και αρκετά χρόνια στο kariera.gr προσπαθούμε να αφουγκραστούμε το τι ζητάει η αγορά. Όχι μόνο το τι ζητούν οι εργοδότες από τους υποψήφιους εργαζομένους (τι ικανότητες, πτυχία, skills και χαρακτηριστικά προσωπικότητας) αλλά και το τι ζητούν οι υποψήφιοι εργαζόμενοι από τους εργοδότες. Αυτό το επιχειρούμε με διάφορους τρόπους:
- έρευνες αποτύπωσης των στάσεων των Γενεών X, Y (millennials) και Ζ απέναντι στην εργασία,
- έρευνες ανά κλάδο εργασίας (π.χ. για το Tech Industry),
- εξειδικευμένες μελέτες και audits που διεξάγουμε σε εταιρείες, στο πλαίσιο του Employer Branding.
Έτσι καταφέρνουμε να έχουμε τις αντέννες μας στραμμένες στις ιδιαίτερες και μεταβαλλόμενες ανάγκες των εργαζομένων, ανά πάσα στιγμή. Αν έπρεπε να εξάγουμε ένα επιμύθιο ποιο θα ήταν αυτό; Ότι ο Ιδανικός Εργοδότης είναι μια έννοια που διέπεται από σχετικότητα, τέτοια που θα ζήλευε και ο Άινσταιν.
Αναλόγως το ποιο target audience υποψηφίων ρωτάς, παίρνεις και διαφορετικές απαντήσεις για το τι αναζητά. Σε γενικές γραμμές, στη λίστα των απαντήσεων, σε σχέση με το τι κοιτάζει σε μια εταιρεία-εργοδότη ένας υποψήφιος έρχονται τα παρακάτω:
- το μέγεθος της εταιρείας
- τις διαδικασίες που ακολουθεί σχετικά με την προσέλκυση και πρόσληψη υποψηφίων
- τη φήμη της εταιρείας
- τα προϊόντα/υπηρεσίες της
- το εργασιακό περιβάλλον
- τις εργασιακές συνθήκες
- την οικονομική της σταθερότητα
- τις αμοιβές που παρέχει
- τις ευκαιρίες εκπαίδευσης και ανάπτυξης που παρέχει (Learning & Development)
- τις άλλου τύπου παροχές που προβλέπει (ιατροφαρμακευτική κάλυψη, bonus παραγωγικότητας, ειδικές άδειες κλπ)
- την ισορροπία εργασιακής – προσωπικής ζωής
- τη δυνατότητα για remote working (αυτό το κριτήριο έχει προστεθεί τα τελευταία 2 χρόνια του COVID-19)
- την κοινωνική και περιβαλλοντική ευαισθησία της εταιρείας (πλέον οι εργαζόμενοι κοιτάζουν και τα κριτήρια ESG που πληροί μια εταιρεία)
- τις αξίες της εταιρείας και τον βαθμό που αυτές συμβαδίζουν με τις προσωπικές αρχές του εργαζομένου
Αυτό που διαφοροποιείται, είναι συνήθως η ιεράρχηση των παραπάνω κριτηρίων ανάλογα με το αν οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι:
- ανήκουν σε κάποιο συγκεκριμένο κλάδο (π.χ. οι εργαζόμενοι του Τουρισμού μπορεί να βάζουν σε προτεραιότητα τις εργασιακές συνθήκες και τα ωράρια, ενώ οι εργαζόμενοι της Τεχνολογίας τις αμοιβές και το εργασιακό περιβάλλον)
- ανήκουν σε κάποια συγκεκριμένη ηλικιακή κατηγορία / Γενιά (π.χ. οι εκπρόσωποι της Γενιάς Υ εστιάζουν αρκετά στο work-life balance ενώ οι εκπρόσωποι της Γενιάς Z βάζουν σε υψηλή θέση και θέματα «δικαιοσύνης» και «κοινωνικής/περιβαλλοντικής υπευθυνότητας» του εργοδότη)
- ανήκουν σε κάποια άλλο ειδικό προφίλ (π.χ. υπάρχουν άνθρωποι που θα θυσίαζαν προσωπικό χρόνο για να έχουν υψηλότερες ανταμοιβές, και άλλοι που θα έβαζαν το ύψος αμοιβών σε δεύτερη μοίρα προκειμένου να έχουν ποιοτικό ελεύθερο χρόνο).
Συμπέρασμα και παραδείγματα εταιρειών
Τα εκάστοτε θετικά στοιχεία που κάνουν έναν εργοδότη «επιθυμητό», «κορυφαίο» ή «ιδανικό» έχουν βαρύτητα ευθέως ανάλογη με τη δεξαμενή υποψηφίων στην οποία εκείνος στοχεύει. Και συνήθως, οι εταιρείες που είναι top-of-mind ως εργοδότες, και άρα προσελκύουν και διατηρούν πιο εύκολα το ανθρώπινο ταλέντο, είναι αυτές που έχουν επενδύσει χρόνο και ενέργεια στην εταιρική τους φήμη (Employer Branding), και στην καθημερινή διαχείριση των εργαζομένων τους.
Ποιες εταιρείες σας έρχονται πρώτες στον νου ως παραδείγματα όσο διαβάζετε αυτές τις γραμμές; Αυτή τη μέθοδο ακολουθήσαμε στο kariera.gr τα προηγούμενα χρόνια και σας ζητούσαμε να μας αναφέρετε ελεύθερα ονόματα εργοδοτών που σας φαίνονται «επιθυμητοί», φτιάχνοντας έτσι κάθε φορά μια διαφορετική κατάταξη “Employer of Choice”.
Φέτος, στον ΟΔΗΓΟ ΚΑΡΙΕΡΑΣ 2022, φιλοξενούνται στις σελίδες μας κάποιες τέτοιες εταιρείες όπως η Lidl Ελλάς (που αναδείχθηκε από τον ανεξάρτητο διεθνή οργανισμό Top Employers Institute ως Κορυφαίος Εργοδότης για 6η συνεχόμενη χρονιά), η ΚΑΥΚΑΣ (που για 8η χρονιά διακρίνεται από το Great Place to Work ανάμεσα στις εταιρείες με το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον), η CORAL (που εμφυσεί σε κάθε Shell franchise της τις εργοδοτικές της αξίες), η Kaizen Gaming (που φέτος ήρθε 9η ανάμεσα στα Best Workplaces της Ευρώπης), η Nestlé (που δίνει πολλές ευκαιρίες σε νέους μέσω και της πρωτοβουλίας Nestlé Needs YOUth), κ.ά.