Μυστικά και αλήθειες για να γίνει το pro «εύρεση εργασίας» ακόμα πιο κομμένο και ραμμένο στα μέτρα σου.
Η αναζήτηση εργασίας είναι ένα skill από μόνη της. Ακόμα κι αν έχεις φτιάξει ένα ακαταμάχητο βιογραφικό και έχεις προετοιμαστεί για μια θριαμβευτική συνέντευξη, πρέπει να γνωρίζεις πώς θα εντοπίσεις εσύ τις πιο κατάλληλες θέσεις – αλλά και πώς οι εργοδότες θα εντοπίσουν εσένα. Φέτος, γίνε μαγνήτης για θέσεις που πραγματικά σε ενδιαφέρουν, διεκδίκησέ τες αριστοτεχνικά και άσε τη χρονιά να σε εκπλήξει ευχάριστα, ακολουθώντας μερικά «δοκιμασμένα» tips.
- Αξιοποίησε σωστά τη νέα πλατφόρμα του kariera.gr. Είναι πολύ καινούργιες οι δυνατότητες που σου δίνει, οπότε είναι πολύ πιθανό να μην τις έχεις ανακαλύψει ακόμα όλες:
- Φτιάξε το προφίλ σου. Έχοντας ένα ολοκληρωμένο προφίλ στο νέο kariera.gr είναι πολύ πιο εύκολο να έχεις όλες τις προσωπικές σου πληροφορίες και προτιμήσεις μαζεμένες σε ένα σημείο. Και με ένα κλικ μπορείς να κάνεις το προφίλ σου ορατό σε εργοδότες, για να βλέπουν όσα έχεις αποθηκεύσει, και να έρχονται σε επαφή μαζί σου για ανοιχτές θέσεις εργασίας.
- Ψάξε σωστά τις θέσεις εργασίας και τους κλάδους που σε ενδιαφέρουν. Βάλε τις σωστές λέξεις-κλειδιά στο πεδίο αναζήτησης για να έχεις τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Για παράδειγμα ψάχνεις εργασία ως προγραμματιστής που έχει εμπειρία στην Python; Ψάξε με κριτήριο τη λέξη-κλειδί “Python”.
- Μην ξεχνάς να χρησιμοποιείς τα φίλτρα αναζήτησης. Αν ψάχνεις με βάση μια συγκεκριμένη θέση εργασίας, μπορείς να επιλέξεις «Αγγελίες εργασίας». Αν ψάχνεις έχοντας προτίμηση σε συγκεκριμένες εταιρείες, επίλεξε «Εταιρείες». Επίσης καθόρισε τις υπόλοιπες λεπτομέρειες και προτιμήσεις σου (π.χ. αν προτιμάς πλήρη ή μερική απασχόληση, αν έχεις μπει πρόσφατα στην αγορά εργασίας ή αν έχεις χρόνια εμπειρία, σε ποιο μέρος βρίσκεσαι, αν θες να έχεις δυνατότητες τηλεργασίας, ποιοι είναι οι κλάδοι, οι κατηγορίες θέσης και οι εταιρείες που σε ενδιαφέρουν πιο πολύ. Με κάθε τέτοιο φίλτρο κάνεις narrow-down τα αποτελέσματα, και μπορείς να βρεις κάτι πολύ εξειδικευμένο.
- Βάλε στα «Αγαπημένα» σου θέσεις εργασίας και εταιρείες που σου αρέσουν περισσότερο. Έτσι θα μπορείς να επανέλθεις και να δεις μόνο όσα σε ενδιαφέρουν πιο πολύ, αλλά και να ανακαλύψεις πιο εύκολα και γρήγορα αν οι «αγαπημένες» σου εταιρείες έχουν ανοίξει κάποια νέα θέση εργασίας. Είναι κάτι σαν μια wishlist. Σαν το feature “follow” που βρίσκεις στα social media. Μόνο που αυτό το follow, μπορεί να σου ανοίξει την επόμενη επαγγελματική πόρτα. Καθόλου κακό ε;
2. Ανάλογα με τον κλάδο που σε ενδιαφέρει, μη διστάσεις να χρησιμοποιήσεις τις διαθέσιμες υπηρεσίες και άλλων job related sites (όπως είναι το LinkedIn, αλλά και ειδικά hubs ή communities όπως το Github για τους προγραμματιστές, το Behance για πιο «καλλιτεχνικές φύσεις» κ.λπ.
3. Να είσαι παρών/παρούσα εκεί που συμβαίνουν τα πράγματα. Σκέψου να ήσουν κομίστας και να μην είχες πάει ποτέ στο Comicdom. Ή tattoo artist και να μην είχες δει ποτέ tattoo fair. Σε κάθε ζωντανή ή virtual συνάντηση ανθρώπων του κλάδου σου, προσπάθησε να είσαι εκεί, να βλέπεις τον «ανταγωνισμό» σου, να μιλάς με ανθρώπους που έχουν πετύχει στον τομέα σου και μπορούν να σου δώσουν μια-δυο καλές συμβουλές.
4. Μη σε περιορίζει η έννοια του perfect match (να μια αντισυμβατική συμβουλή!). Ναι όντως μπορεί στον κόσμο του Human Resources να χρησιμοποιούμε πολύ τον όρο perfect match, εννοώντας «τον κατάλληλο υποψήφιο για την κατάλληλη θέση εργασίας». Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι αν βρεις μια αγγελία εργασίας που ζητάει 5 πράγματα από τον «ιδανικό υποψήφιο», κι εσύ διαθέτεις μόνο τα 3 ή τα 4, ότι πρέπει να διστάσεις να κάνεις την αίτησή σου. Κάποιες από τις προϋποθέσεις που δημοσιεύουν οι εργοδότες όταν ανεβάζουν μια θέση εργασίας, δεν είναι απολύτως απαραίτητες αλλά… επιθυμητές. Κάθε εργοδότης θα προτιμήσει να προσλάβει έναν άνθρωπο με ισχυρό personality match (δηλαδή κάποιον που ταιριάζει ως προσωπικότητα και ως κουλτούρα με την εταιρεία), ακόμα κι αν αυτός ο άνθρωπος υπολείπεται σε κάποιες τεχνικές δεξιότητες, παρά να προσλάβει κάποιον που καλύπτει 100% τις απαιτήσεις μιας θέσης αλλά δεν έχει τα personal και collaboration skills που ο εργοδότης έχει φανταστεί.
Όσο περισσότερο εξοικειώνεσαι με τα μυστικά αναζήτησης εργασίας τόσο πιο εύκολη θα σου φαίνεται η διαδικασία.
5. Στέλνε στοχευμένες αιτήσεις. Ένα από τα σημαντικότερα λάθη που κάνουν αρκετοί υποψήφιοι είναι ότι παίρνουν το βιογραφικό τους και το στέλνουν κατά ριπάς παντού. Χωρίς να προσέξουν ποια είναι η εταιρεία στην οποία το στέλνουν, ποιες είναι οι ανάγκες και η κουλτούρα της εταιρείας, χωρίς να προσαρμόσουν την αίτησή τους κ.λπ. Η πρακτική αυτή το 2023 πρέπει να εγκαταλειφθεί. Είναι προτιμότερο να στέλνεις -για παράδειγμα- 4 αιτήσεις ημερησίως σε θέσεις και εταιρείες που επέλεξες συνειδητά, παρά 104 αδιακρίτως.
6. Κάνε την έρευνά σου. Αυτό λειτουργεί και ως προέκταση του παραπάνω tip. Προκειμένου να στείλεις μία σωστή αίτηση είναι απαραίτητο να αφιερώσεις λίγο χρόνο για να μάθεις πράγματα για την εταιρεία ή και για τον άνθρωπο που θα τη λάβει. Ευτυχώς το kariera.gr, τόσο μέσα από τον Οδηγό Καριέρας που κυκλοφορεί κάθε άνοιξη, όπως και μέσα από το νέο site, σου δίνει sneak peek για αμέτρητους κορυφαίους εργοδότες.
- Γλίτωσε χρόνο. Το 2023, με τους περισσότερους σαν εσένα να ασχολούνται με την εύρεση εργασίας ενώ βρίσκονται εν κινήσει (a.k.a. on the go) μέσα από το κινητό τους, μη χάνεις χρόνο σε μακρόσυρτες αιτήσεις και πολύπλοκες διαδικασίες – θα σου τελειώσει και η μπαταρία! Προτίμησε online αιτήσεις που γίνονται γρήγορα, με ελάχιστα κλικ.
Το νέο kariera.gr ως απόλυτα mobile optimized έχει απλοποιήσει και επιταχύνει πολύ τη διαδικασία αίτησης σε κάθε θέση που σε ενδιαφέρει.
- Αν ψάχνεις για πρώτη φορά δουλειά, τότε χωρίς δεύτερη σκέψη, βρες τα προγράμματα Internship και Graduate Trainee. Τα γνωρίζεις και ως προγράμματα Πρακτικής Άσκησης για τελειόφοιτους αλλά και αποφοίτους.
- Απαγκιστρώσου από την έννοια του dream job (να μία ακόμα αντισυμβατική συμβουλή!). Ναι, το ξέρουμε ότι πολλά άρθρα μιλούν για dream jobs ή για τη θέση που ονειρεύεσαι, αλλά η πραγματικότητα μερικές φορές δεν είναι τόσο ονειρική. Αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να συμβιβαστείς με κάτι που δεν σου αρέσει, όμως αν διαπιστώσεις ότι ψάχνεις για καιρό και δεν βρίσκεις το… dream job σου, τότε μη διστάσεις να κάνεις την αίτησή σου σε κάτι που είναι απλώς good enough. Πίστεψέ μας, κάποιες φορές «ερωτεύεσαι» τη δουλειά σου στην πορεία και όχι από την αρχή. Αν δεν συμβεί αυτό και δεν σε καλύπτει η δουλειά που διάλεξες, μπορείς πάντα να αλλάξεις.
- Δείξε επιμονή και υπομονή. Συνήθως η διαδικασία εύρεσης εργασίας δεν συμβαίνει από τη μια μέρα στην άλλη. Μπορεί να χρειαστούν εβδομάδες ή και μερικοί μήνες για να βρεις αυτό που σε εκφράζει ή για να ανοίξει μια θέση εργασίας προσαρμοσμένη στις ανάγκες σου.
+ Μερικά ακόμα μικρά tips που μπορεί να σου φανούν χρήσιμα
- Μπορεί να ζούμε σε digital εποχή αλλά δεν έχουμε χάσει ακόμα την ανθρώπινη επαφή. Μίλα με γνωστούς και φίλους που δουλεύουν στον κλάδο που σε ενδιαφέρει. Ρώτα τους αν η εταιρεία τους κάνει νέες προσλήψεις.
- Πήγαινε σε Ημέρες Καριέρας. Δεν φαντάζεσαι πόσο μετράνε οι επαφές που κάνεις εκεί.
- Γράψου σε newsletters εργασίας ή χρησιμοποίησε το Google Alerts για να σου έρχονται ειδοποιήσεις για εργασίες που ανήκουν στις προτιμήσεις σου.
- Χάκαρε το σύστημα. Χρησιμοποιώντας στις αιτήσεις σου τις σωστές λέξεις-κλειδιά (keywords), δηλαδή λέξεις που οι εργοδότες χρησιμοποιούν για να περιγράψουν μια θέση ή έναν ρόλο, η αίτησή σου θα αναδειχθεί ως κατάλληλη από τα αυτοματοποιημένα συστήματα επιλογής υποψηφίων (τα λεγόμενα ATS).
- Μην ψάχνεις μόνο σε εταιρείες που έχουν ανοιχτές θέσεις εργασίας. Μπορείς να στείλεις την αίτησή σου και σε εταιρείες που δεν προσλαμβάνουν την τρέχουσα στιγμή. Θα σε βάλουν στο talent pool τους (δηλαδή τη βάση υποψηφίων τους) και θα επικοινωνήσουν μαζί σου σε μεταγενέστερο χρόνο.
- Μην αποθαρρύνεσαι από τις απορρίψεις. Είναι μέσα στο παιχνίδι. Σκέψου σαν τον Barney από το How I Met your Mother. Κάθε απόρριψη είναι μια καλή ευκαιρία για να πας στο επόμενο κεφάλαιο.
- Μην περιμένεις τη σωστή στιγμή για να βρεις τη θέση που ψάχνεις. Ακόμα και οι τουριστικές θέσεις πλέον κινούνται όλο τον χρόνο.
- Τέλος, φτιάξε την online παρουσία σου. Φτιάξε τα social media σου ώστε να λειτουργούν ως μια θετική βιτρίνα της προσωπικότητας, των ενδιαφερόντων και των δεξιοτήτων σου. Θυμήσου: δεν ψάχνεις μόνο εσύ εργοδότες, ψάχνουν κι εκείνοι εσένα. Άρα βοήθησέ τους να βρουν κάτι που θα τους «κερδίσει».