12 βασικά βήματα για να «χτίσετε» ένα βιώσιμο e-shop που θα ξεχωρίζει ανάμεσα στους ανταγωνιστές του.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα είναι στην καλύτερη στιγμή του. Πλέον οποιαδήποτε επιχείρηση, αν δεν έχει ηλεκτρονικό κατάστημα, φαίνεται σαν να έχει κολλήσει σε ένα παρελθοντικό «λίμπο», ενώ στα μάτια των καταναλωτών της δείχνει αδύναμη να εξελιχθεί με τα νέα δεδομένα που ζητάει η εποχή.
Αυτό το άρθρο θα βοηθήσει εσάς που ακόμα δεν έχετε το δικό σας ηλεκτρονικό κατάστημα, αλλά και εσάς που το έχετε ήδη ξεκινήσει και θέλετε να το υποβοηθήσετε περισσότερο, να διευκολύνετε τη λειτουργία του και να το αναπτύξετε.
Πριν δούμε το «πώς να ξεκινήσετε», ας δώσουμε την πρέπουσα σημασία στο «πώς φαίνεται ότι έχει τόση ανάπτυξη το e-commerce». Ποια είναι τα τελευταία στοιχεία που δείχνουν τη μεγάλη δυναμική που έχει αποκτήσει στη χώρα μας το ηλεκτρονικό εμπόριο;
- Η Ελλάδα είναι 1η στον ρυθμό ανάπτυξης του e-commerce ανάμεσα σε όλες της χώρες της Ευρώπης.
- Το e-commerce αποκτά την προσοχή που του αρμόζει και δημιουργεί το know-how που χρειάζεται (π.χ. διοργανώνονται εξειδικευμένα συνέδρια για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο όπως το e-Business & Digital Marketing World)
- Έχουμε ήδη διανύσει κύκλους επιδοτήσεων μέσω ΕΣΠΑ για ηλεκτρονικά καταστήματα, με ποσά έως 5.000€.
- Χιλιάδες άνθρωποι καταρτίζονται συνεχώς στο e-commerce (7.000 εργαζόμενοι καταρτίστηκαν από την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας – ΕΣΕΕ, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, στους τομείς του ηλεκτρονικού εμπορίου και της εφοδιαστικής αλυσίδας).
Όταν δημιουργείτε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να λάβετε υπόψη. Σε αυτή τη σελίδα θα σας καθοδηγήσουμε σε όλα τα βήματα, ένα προς ένα: από το στήσιμο ενός e–shop έως τις μικρότερες λεπτομέρειες ανάπτυξης των πωλήσεών του!
1. Αποφασίζετε τι προϊόντα ή υπηρεσίες θα παρέχετε.
Μπορεί ήδη να έχετε ένα φυσικό κατάστημα κάπου και να θέλετε να ενισχύσετε τις πωλήσεις του επεκτείνοντάς το σε ψηφιακό περιβάλλον. Μπορεί και να μην έχετε φυσικό κατάστημα, δεν είναι απαραίτητο. Είναι όμως απαραίτητο να έχετε έναν αποθηκευτικό χώρο και μια έδρα. Το πρώτο θεμέλιο του e-shop σας είναι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες του. Τι θα πουλάτε; Το e-shop σας θα κάνει πωλήσεις χονδρικής (B2B – Business to Business) ή λιανικής (B2C – Business to Consumer); Ή και τα δύο;
2. Φτιάχνετε την εταιρική σας ταυτότητα.
Αν έχετε ήδη φυσικό κατάστημα μπορείτε να κρατήσετε την ίδια επωνυμία. Αν δεν έχετε, πρέπει να σκεφτείτε ένα ευφάνταστο, χαρακτηριστικό όνομα (brand name) που θα προσελκύσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών, επιβεβαιώνοντας ότι δεν το έχει κατοχυρώσει κάποιος ανταγωνιστής σας, και κατοχυρώνοντας με τη σειρά σας το domain name (π.χ. www.my-eshop.gr). Οι επόμενες λεπτομέρειες που θα κληθείτε θα αποφασίσετε φτιάχνοντας το e-shop σας είναι:
- Ποιο θα είναι το λογότυπό του;
- Ποια θα είναι η παλέτα χρωμάτων που θα επικρατεί στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα;
- Ποιες είναι οι γραμματοσειρές (το typography) που θα χρησιμοποιήσετε;
- Ποιο θα είναι το brand voice σας; Θα χρησιμοποιείτε fun και νεανικό τόνο προς τους επισκέπτες σας ή πιο τυπικό και «ενήλικο»;
3. Ελέγχετε αν χρειάζεται να συνδέσετε το e-shop σας με ένα πρόγραμμα ERP.
Αν το e-shop σας λειτουργεί ως προέκταση για το φυσικό σας κατάστημα, θα ήταν καλό να το συνδέσετε με ERP για να διατηρείτε μια κοινή αποθήκη και για τα δύο, για να ενημερώνονται ταυτόχρονα οι ποσότητες των εμπορευμάτων σας, και να ομαλοποιούνται οι διαδικασίες πώλησης.
4. Αποφασίζετε τι e-commerce software (λογισμικό ηλεκτρονικού καταστήματος) θα χρησιμοποιήσετε.
Υπάρχει μια ικανοποιητική πληθώρα λογισμικών για να «στήσετε» το ηλεκτρονικό σας κατάστημα, όπως το έχετε φανταστεί. Τα πιο δημοφιλή τέτοια software είναι:
Shopify: Είναι ίσως η πιο αναγνωρισμένη -και όχι άδικα- πλατφόρμα e-commerce σήμερα. Ο λόγος; Ότι είναι αρκετά απλή στη χρήση, μπορείτε να φτιάξετε το site/e-shop σας με τη λογική drag-and-drop, και σας προσφέρει ένα πακέτο φιλοξενίας που τα έχει σχεδόν όλα, από αντίγραφα ασφαλείας (backups) μέχρι ενημερώσεις (updates).
WooCommerce: Αντίστοιχο του Shopify, το WooCommerce είναι ένα λογισμικό φτιαγμένο πάνω στο WordPress. Είναι εύκολο και ευέλικτο, και σας επιτρέπει χωρίς να έχετε εξειδικευμένες γνώσεις να «χτίσετε» ένα ηλεκτρονικό κατάστημα.
Squarespace: Άλλη μία πλατφόρμα για να φτιάξετε και να φιλοξενήσετε το e-shop σας. Διαθέτει πολύ όμορφα πρότυπα (templates) για να διαλέξετε, και σας δίνει την ελευθερία να τροποποιήσετε το ηλεκτρονικό σας κατάστημα ανάλογα με τις ανάγκες σας.
Υπάρχουν και άλλα αντίστοιχα λογισμικά όπως το Wix, το BigCommerce, το Etsy, το Magento κλπ. Δεν κάνουν όλα το ίδιο, ούτε προσφέρουν τις ίδιες υπηρεσίες, οπότε πριν φτιάξετε το e-shop σας κάντε ένα «πέρασμα» για να διαλέξετε.
5. Αποφασίζετε πώς και (μέχρι) πού θα στέλνετε τις παραγγελίες σας.
Θα συνεργαστείτε με κάποια εταιρεία διανομής ή ταχυδιανομής (Courier) για να στέλνετε τα πακέτα σας; Θα στέλνετε τις παραγγελίες εντός λεκανοπεδίου (ή εντός περιφέρειας) όπου ανήκετε; Ή θα στέλνετε και σε μεγαλύτερη γεωγραφική επιφάνεια; Από εσάς εξαρτάται και από τους πόρους σας.
6. Αποφασίζετε το σύστημα πληρωμών που θα ακολουθήσετε.
Πώς θα σας πληρώνουν οι καταναλωτές σας; Το καλύτερο, για να τραβήξετε μεγάλο εύρος καταναλωτών, είναι να τους δώσετε μεγάλο εύρος επιλογών πληρωμής. Μπορείτε να τους επιτρέψετε να πληρώνουν με PayPal, με πιστωτική, χρεωστική ή προπληρωμένη κάρτα, με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό ή και με αντικαταβολή όταν φτάσει το δέμα στα χέρια τους.
7. Στοχεύετε στο σωστό καταναλωτικό κοινό.
Αυτό το βήμα είναι ίσως από τα πιο σημαντικά για να επιτύχετε αποτελεσματικές πωλήσεις. Σκεφτείτε λοιπόν τους δυνητικούς σας πελάτες. Για ποιον φτιάχνετε αυτό το e-shop; Ποιοι είναι περισσότερο πιθανό να εμπιστευτούν το brand σας, να επισκεφθούν το site σας / το e-shop σας και κυρίως: ποιοι από αυτούς είναι πιο πιθανό να μετασχηματιστούν από επισκέπτες σε πελάτες.
Ο μετασχηματισμός επισκεπτών σε πελάτες είναι αυτό που λέμε conversion, και το ποσοστό μετασχηματισμού λέγεται conversion rate.
8. Αρχίζετε να στελεχώνετε το e-shop σας με τους σωστούς επαγγελματίες.
Κανείς δεν μπορεί να τα κάνει όλα μόνος του. Το e-shop σας χρειάζεται κάποιον να το διαχειρίζεται, να ελέγχει το απόθεμα, τις παραγγελίες και τις αποστολές, να χειρίζεται ελλείψεις και προβλήματα, κάποιον να το προωθεί σωστά, να σχεδιάζει τη στρατηγική, να σχεδιάζει τις καμπάνιες στο διαδίκτυο και στα social media, να ξέρει πώς να το βελτιστοποιεί για να εμφανίζεται το κατάστημά σας υψηλότερα στις μηχανές αναζήτησης (όπως η Google), να έχει ευχέρεια σε Google Ads, Facebook Ads και πολλά άλλα. Επομένως οι άνθρωποι που με τις γνώσεις και το ταλέντο τους θα στηρίξουν το ηλεκτρονικό επιχειρηματικό σας εγχείρημα είναι ο πιο σημαντικός σας πόρος.
9. Διαλέγετε τα σωστά εργαλεία για να επικοινωνείτε με το κοινό σας.
Πέρα από την πλατφόρμα στην οποία θα στήσετε και θα σετ-άρετε το ηλεκτρονικό σας κατάστημα (πλατφόρμες όπως το Shopify που τις είδαμε πιο πάνω), υπάρχουν ένα σωρό ακόμα εργαλεία που αυτοματοποιούν και κάνουν πιο εύκολη τη ζωή και τη δουλειά σας!
Ένα παράδειγμα είναι τα Email Marketing εργαλεία: είναι ουσιαστικά πλατφόρμες που σας βοηθούν να φτιάξετε, να οργανώσετε, να αυτοματοποιήσετε και να στείλετε mail στη βάση πελατών σας, στους ανθρώπους δηλαδή που σας έχουν δώσει με τη συναίνεσή τους το mail τους και σας έχουν δώσει το πράσινο φως να επικοινωνείτε μαζί τους. Στην αρχή του e-shop σας μπορεί να μην έχετε μια τεράστια τέτοια βάση, αλλά σιγά-σιγά θα τη χτίζετε. Τέτοια εργαλεία Email Marketing είναι το Bronto, το Campaign Monitor, το Moosend, το MailChimp κ.ά.
10. Αρχίζετε να κάνετε τις σωστές ενέργειες για να δώσετε ώθηση στις πωλήσεις σας.
Το να έχετε ένα καλοκουρδισμένο e-shop και αξιόπιστα προϊόντα δυστυχώς δεν αρκεί. Πρέπει η προσπάθειά σας να φτάνει στους σωστούς αποδέκτες (τους καταναλωτές!) και να τους ωθεί στο να καταναλώνουν από εσάς.
Το ότι το e-commerce στην Ελλάδα έχει αυξηθεί είναι θετικό, αλλά αυτό παράλληλα σημαίνει ότι έχετε να ανταγωνιστείτε και πολλές άλλες εταιρείες που κάνουν το ίδιο ή σχεδόν το ίδιο πράγμα με εσάς.
Πώς θα αυξήσετε τους Πελάτες και συνεπώς τις Πωλήσεις σας; Με μια κατάλληλα σχεδιασμένη στρατηγική πωλήσεων. Το ζητούμενο της στρατηγικής σας, αν μπορούσαμε να το αποτυπώσουμε σε λίγες μόνο λέξεις θα ήταν:
Να καταφέρετε να μετατρέπετε τους ανώνυμους επισκέπτες σας σε πελάτες.
Υπάρχουν αρκετά «μυστικά» και τρόποι για να το κάνετε αυτό.
- Να φτιάξετε στοχευμένα Exit Pop–ups για το site σας. Δηλαδή οι επισκέπτες σας όταν πάνε να εγκαταλείψουν το site σας να βλέπουν ένα αναδυόμενο παράθυρο με ένα προσωποποιημένο μήνυμα που θα τους συγκρατεί να μην το κάνουν.
- Να κάνετε αποτελεσματικές προωθητικές ενέργειες ανάλογα με τις εποχές, τις γιορτές κλπ. Για παράδειγμα: να φτιάξετε μια προωθητική ενέργεια για τη Black Friday, για τα Χριστούγεννα ή για τη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου.
- Να αυξήσετε τη βάση των συνδρομητών σας. Κάθε online shop θέλει να έχει διαύλους επικοινωνίας με τους πελάτες του και ο πιο σταθερός τρόπος είναι η mailing list, η λίστα σας με όσους έχουν εγγραφεί και παίρνουν τα νέα σας, τις ενημερώσεις σας για καινούργια προϊόντα, για προσφορές, προωθητικές ενέργειες κ.ά.
- Να οργανώνετε online διαγωνισμούς. Οι διαγωνισμοί είναι ένα πολύ βοηθητικό «εργαλείο» για να αυξήσετε το awareness σας. Ωθούν τους ανθρώπους να αλληλεπιδράσουν με το brand σας, σας βοηθούν να έχετε user-generated content, επεκτείνουν τη βάση δυνητικών πελατών σας και συνδέουν την επωνυμία σας με κάτι απολαυστικό.
- Να φτιάχνετε καμπάνιες για να αντιμετωπίσετε μια από τις μεγαλύτερες «πληγές» του ηλεκτρονικού εμπορίου: το Cart abandonment. Έστω ότι κάποιοι εν δυνάμει πελάτες σας συγκεντρώνουν προϊόντα στο καλάθι αγορών τους αλλά δεν προχωρούν ποτέ σε αγορά – κλείνουν το παράθυρο και εγκαταλείπουν τη διαδικασία πληρωμής. Πώς το αντιμετωπίζετε αυτό;!
Όλα αυτά και ακόμα περισσότερα μπορείτε να τα κάνετε πολύ εύκολα με τη βοήθεια ενός και μόνο online εργαλείου. Η Socital είναι ένα τέτοιο εργαλείο που βοηθά εταιρίες e-commerce να αυξήσουν τις πωλήσεις τους, μέσω από προσωποποιημένες προτάσεις και εκστρατείες (personalized recommendations & campaigns).
Τι άλλο μπορεί να σας βοηθήσει να κάνετε η Socital:
>Να δείτε τις πραγματικές ανάγκες πίσω από τους πελάτες σας. (Για παράδειγμα, ένας πελάτης σας μπορεί να αγοράζει κοσμήματα από το e-shop σας για την κοπέλα του. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ο ίδιος ενδιαφέρεται να λαμβάνει συνεχώς ενημερώσεις για κοσμήματα. Τα δικά του ενδιαφέροντα μπορεί να είναι άλλα: η άθληση, τα προϊόντα τεχνολογίας κλπ.)
>Να προσφέρετε εξατομικευμένες προτάσεις και εμπειρίες στο κοινό σας.
>Το κοινό σας / οι συνδρομητές σας να ανοίγουν τα mail που στέλνετε (δεν έχει κανένα νόημα να στέλνετε newsletters και mails αν μένουν στα «αδιάβαστα», έτσι δεν είναι;)
>Να αυξήσετε τις πωλήσεις σας, μειώνοντας παράλληλα τα έξοδα λειτουργίας της επιχείρησής σας.
11. Ενημερώνεστε για τις πιο απλές και πιο σύνθετες μεθόδους στήριξης του e-shop σας.
Από το πιο απλό (όπως το να θέτετε μετρήσιμους στόχους πωλήσεων), μέχρι το πιο σύνθετο (όπως το να κάνετε αυτό που λέμε cross selling και upselling), όλα αυτά θέλουν σωστή καθοδήγηση. Τα καλά νέα είναι ότι μπορείτε να παίρνετε γνώσεις και ιδέες από ειδικούς για τον κόσμο του e-commerce, παρακολουθώντας τα σχετικά blog posts στο kariera.gr.
12. Δεν σταματάτε να παρακολουθείτε τον ανταγωνισμό και τις τάσεις της αγοράς.
Σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον όπως το περιβάλλον του e-commerce, δεν έχετε την πολυτέλεια να αγνοείτε πώς ενεργεί ο άμεσος αλλά και ευρύτερος ανταγωνισμός σας. Οπότε, η πρότασή μας: μην ξεχνάτε -ανά διαστήματα- να ψάχνετε στο internet για το ποια νέα ηλεκτρονικά καταστήματα ανοίγουν και το πώς κινείται η αγορά. Για παράδειγμα:
- Σκεφτείτε αν θέλετε να ανήκετε ή όχι σε ένα Marketplace. Markeplaces στην Ελλάδα είναι το Skroutz, το BestPrice (για καταναλωτικά προϊόντα), το InsuranceMarket (για ασφαλιστικά προϊόντα), το Viva (για υπηρεσίες και πολιτιστικά θεάματα), κ.ά.
- Αξιοποιήστε όλα τα κανάλια επικοινωνίας που σας δίνονται: e-mail, social media κλπ.
- Αξιοποιήστε τη δυναμική του video. Το video είναι ένα ακόμα trend του ηλεκτρονικού εμπορίου. Οι εικόνες και οι φωτογραφίες των προϊόντων σας πάντα θα αποτελούν σταθερή αξία, αλλά το video αποκτά όλο και μεγαλύτερη απήχηση.
Ελπίζουμε να σας βοηθήσαμε να πάρετε μια καλή γεύση των ενεργειών που πρέπει να κάνετε για να «ανθίσει» το ηλεκτρονικό σας κατάστημα. Αν έχετε απορίες, και κυρίως αν χρειάζεστε υποστήριξη στις onsite καμπάνιες σας, στην αύξηση των συνδρομητών, των πωλήσεων και των εσόδων σας, μη διστάσετε να απευθυνθείτε στους ειδικούς στο hello@socital.com αλλά και να λάβετε δωρεάν συμβουλευτική για το site σας.