Ο Νίκος Φόρος, Lead στο τμήμα Employer Branding Solutions του Kariera Group, μας εξηγεί πώς η ευημερία που παρέχει κάθε εργοδότης δημιουργεί «καλή φήμη» και πώς μπορούμε να ελέγξουμε ως υποψήφιοι τη φήμη αυτή.
Το Employer Branding Solutions είναι ένα τμήμα του Kariera Group που βοηθάει συμβουλευτικά και πρακτικά εργοδότες να χτίσουν μια πιο δυνατή εργοδοτική φήμη, τόσο απέναντι στους δυνητικούς υποψηφίους τους όσο και στους εργαζομένους τους.
Στη δουλειά σας ασχολείστε με το Employer Branding. Τις εταιρείες σήμερα πόσο ευαισθητοποιημένες τις βλέπετε σε θέματα wellbeing σε σχέση με παλαιότερα;
Τα τελευταία χρόνια, με τις νέες τάσεις που έχουν εισέλθει στην εργασιακή καθημερινότητα (π.χ. remote working, ασύγχρονη εργασία / επικοινωνία), βλέπουμε όλο και περισσότερο να αναπτύσσεται μια ανάγκη για ποιοτική σύνδεση των εργαζομένων στον χώρο εργασίας, σε φυσικό ή ψηφιακό περιβάλλον. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα δεν είναι πολλοί οι εργοδότες που έχουν εντάξει οργανωμένες πρωτοβουλίες ευεξίας μέσα στο πακέτο παροχών τους. Τέτοιες πρωτοβουλίες μπορούν να εφαρμοστούν είτε μέσω μονοήμερων εξορμήσεων σε φυσικούς προορισμούς, είτε εντάσσοντας προγράμματα εκγύμνασης των εργαζομένων τους (π.χ. μαθήματα γιόγκα, εγκαταστάσεις γυμναστηρίου), είτε προσφέροντας υγιεινές επιλογές διατροφής κατά τη διάρκεια της ημέρας στους ανθρώπους τους, είτε ακόμα και μέσω online συγκεντρώσεων εφαρμόζοντας mindfulness sessions με στόχο την ψυχική ευημερία.
Αυτό που θα ήθελα να δω σε πιο στρατηγικό επίπεδο κι αναφορικά με την ενίσχυση του Employer Brand των εταιρειών, θα ήταν μία ολιστική προσέγγιση, δηλαδή να δημιουργηθεί εσωτερικά μια κουλτούρα ευεξίας, η οποία να αγκαλιάζει όλα τα επίπεδα συνέργειας και λειτουργίας ενός οργανισμού. Είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε ότι σε κλάδους όπου οι άνθρωποι βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, όπως για παράδειγμα στη Λιανική, τα διαθέσιμα δεδομένα για τέτοιες πρωτοβουλίες είναι πολύ λίγα αλλά ταυτοχρόνως και πολύ σημαντικό να υπάρχουν. Από πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήσαμε στο Employer Branding Solutions για τον κλάδο της Λιανικής, ανάμεσα σε 86 εταιρείες του κλάδου, είδαμε ότι μόλις το 8,1% των εταιρειών προβάλλουν μέσα από τα κανάλια επικοινωνίας τους (εταιρική ιστοσελίδα, social media κ.ά.) προγράμματα ευεξίας για τους ανθρώπους τους.
Ένας νέος / μια νέα τι μπορούν πρακτικά να κάνουν για να τσεκάρουν κατά πόσο η δουλειά / εταιρεία που θέλουν θα τους καλύψει σε θέματα ευημερίας;
Ως υποψήφιος/α που αναζητάς τον επόμενο σταθμό στην καριέρα σου, είναι σημαντικό να ερευνήσεις καλά τον οργανισμό που σκέφτεσαι να προσεγγίσεις. Και στη διαδικασία αυτή, υπάρχουν δύο κατηγορίες έρευνας. Αυτή πριν από την αίτηση και αυτή κατά τη διάρκεια της συνέντευξης.
Πριν από την αίτηση
Όπως πρέπει να προετοιμάσεις τον εαυτό σου για τη θέση στην οποία κάνεις αίτηση, να γνωρίζεις δηλαδή καλά τις αρμοδιότητες του ρόλου αλλά και το αντικείμενο της εταιρείας που σε ενδιαφέρει, στον ίδιο βαθμό θα πρέπει να έχεις ενημερωθεί για όλα τα θέματα που αφορούν το wellbeing αυτού του οργανισμού. Αξιοποίησε την πληροφορία που υπάρχει μέσα σε πλατφόρμες αξιολόγησης εργοδοτών (π.χ. Glassdoor, Indeed κ.ά.) όπου μπορείς να διαβάσεις σχόλια από πρώην και νυν εργαζόμενους της εταιρείας.
Σε έρευνες που πραγματοποίησε το 2023 η ομάδα του Employer Branding Solutions σε 3 κλάδους (Τηλεφωνικά Κέντρα, Τεχνολογία, Φιλοξενία), σε υποψηφίους και επαγγελματίες των κλάδων αυτών, είδαμε ότι η πλειοψηφία μάς ανέφερε ότι θα ήταν απίθανο έως πολύ απίθανο να επιλέξει έναν εργοδότη που έχει αρνητικές κριτικές από προηγούμενους εργαζόμενους.
Παρακολούθησε το περιεχόμενο που αναρτούν αυτοί οι εργοδότες στα social media και κατά πόσο αυτό παρουσιάζει στιγμές των ανθρώπων της εταιρείας, την κουλτούρα που επικρατεί μέσα στον οργανισμό και αναφορές στην εργασιακή καθημερινότητα των εργαζομένων. Επίσης, πλοηγήσου μέσα στην εταιρική σελίδα της εταιρείας όπως και στο career site της και ψάξε να δεις αν παρέχουν πλήρη πληροφόρηση αναφορικά με τις παροχές, τις ευκαιρίες εξέλιξης, τις ομάδες που συγκροτούν τον οργανισμό, τις δράσεις και τις πολιτικές της εταιρείας σε σχέση με την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και το τρίπτυχο Διαφορετικότητα – Ισότητα – Συμπερίληψη.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης
Ζούμε σε μια εποχή που ως υποψήφιος/α έχεις αρκετή δύναμη στα χέρια σου για να επιλέξεις τον επόμενο εργοδότη σου. Και η διαδικασία της συνέντευξης είναι η καλύτερή σου ευκαιρία για να κάνεις άμεσες ερωτήσεις σχετικά με τις ενέργειες ευημερίας της εταιρείας. Μπορείς να ζητήσεις συγκεκριμένες διευκρινίσεις για να καταλάβεις καλύτερα την εταιρική κουλτούρα του οργανισμού όπως και τις πολιτικές που ακολουθεί για την επίτευξη της ευημερίας των ανθρώπων του. Π.χ. μπορείς να ρωτήσεις ευγενικά αν υπάρχουν δράσεις στήριξης των εργαζομένων σε θέματα σωματικής και ψυχικής υγείας, ποιες είναι οι πρακτικές επιβράβευσης/αναγνώρισης, ποια είναι τα πιο “δύσκολα” σημεία της εργασίας κ.λπ. Αν η προσωπική/επαγγελματική εξέλιξη αποτελεί σημαντικό παράγοντα για εσένα, ρώτησε τι προγράμματα εκπαίδευσης και ενδυνάμωσης παρέχονται στην εταιρεία και πώς ενημερώνονται για αυτά οι εργαζόμενοι. Τέλος, εφόσον αυτό είναι εφικτό, μπορείς να πραγματοποιήσεις και μία πρώτη γνωριμία με πιθανούς συναδέλφους. Αυτό μπορεί να προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες για το καθημερινό εργασιακό περιβάλλον και τη δυναμική της ομάδας.