Θέλετε ικανότερους, αποδοτικότερους και πιο πιστούς εργαζομένους με τεχνολογικό υπόβαθρο; Τότε ίσως η πιο σωστή στρατηγική είναι να επενδύσετε περισσότερο στη φήμη σας ως εργοδότες. Τουλάχιστον υπέρ αυτού συνηγορεί η πρόσφατη έρευνα του kariera.gr και η συγκριτική αξιολόγηση ανάμεσα σε 65 εταιρείες του κλάδου.
Έχετε ήδη λάβει χρήσιμη γνώση για το τι θέλουν οι επαγγελματίες της Τεχνολογίας από τους εργοδότες τους. Και ήδη ξέρετε από την εμπειρία σας πόσο δύσκολο είναι να βρείτε και να διατηρήσετε ταλαντούχους υποψηφίους στην εταιρεία που διαχειρίζεστε. Η ραγδαία ψηφιοποίηση και ο αυτοματισμός των τελευταίων ετών, όπως και η επακόλουθη εκτόξευση της ζήτησης για software engineers, developers κλπ., δημιούργησαν ένα πρωτοφανές σκηνικό όπου το να προσελκύσει κάποιος τον Tech επαγγελματία που χρειάζεται, αναδεικνύεται σε quest για… δυνατούς λύτες.
Σε αυτό το quest, οι εταιρείες που έχουν καλή εργοδοτική φήμη εμφανώς παίρνουν το προβάδισμα. Το ισχυρό Employer Brand, φαίνεται να δημιουργεί ένα εξαιρετικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Αυτό επαληθεύεται από την πρόσφατη έρευνα προς 375 tech εργαζομένους/υποψηφίους, αλλά και από το Benchmarking Audit (συγκριτική αξιολόγηση κλάδου), που διεξήγαγε το Employer Branding Team του kariera.gr σε 62 tech εταιρείες.
Πόση σημασία δίνουν λοιπόν στη φήμη σας οι εργαζόμενοι της Τεχνολογίας; Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους:
- Ο ένας στους τέσσερις (25%) επιλέγει με βάση τη φήμη του μελλοντικού εργοδότη. Η φήμη έρχεται πιο ψηλά απ’ ό,τι τα προϊόντα/υπηρεσίες, το μέγεθος της εταιρείας κλπ.
- Περισσότεροι από οχτώ στους δέκα δεν θα επέλεγαν ή δύσκολα θα επέλεγαν έναν εργοδότη που έχει κακή φήμη σε θέματα διαχείρισης εργαζομένων.
- Περισσότεροι από εφτά στους δέκα δεν θα επέλεγαν ή δύσκολα θα επέλεγαν έναν εργοδότη για τον οποίο έχουν ακούσει μια αρνητική εμπειρία από άτομα που έχουν εργαστεί στην εταιρεία.
- Περισσότεροι από εννιά στους δέκα (91,67%) πριν κάνουν αίτηση για μια θέση, εξετάζουν πιθανά reviews για την εταιρεία.
- Περισσότεροι από εννιά στους δέκα (92,71%) θα εξέταζαν μια πρόταση από μια εταιρεία που έχει καλή φήμη, ακόμη και αν δεν βρίσκονταν σε αναζήτηση εργασίας.
Όλα τα παραπάνω αφορούν την προσέλκυση εργαζομένων. Όμως νομίζετε ότι η φήμη σας συμβάλλει μόνο στη διευκόλυνση της προέλκυσης; Φυσικά και όχι. Είναι καθοριστικός παράγοντας και για τη διατήρηση των εργαζομένων σας. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα:
- Σχεδόν ο ένας στους τρεις (31,94%) δηλώνει ικανοποιημένος στη δουλειά του χάρη στη φήμη της εταιρείας, ενώ
- ο ένας στους έξι (15,63%) θα έφευγε από μια εταιρεία λόγω κακής φήμης.
Ένα μη δελεαστικό Employer Brand ή μια κακή φήμη σάς κοστίζει περισσότερο από όσο νομίζετε. Ο λόγος είναι διττός: Αφενός σας στερεί πολύτιμους ανθρώπινους πόρους σε έναν ήδη κορεσμένο από άποψη προσφοράς εργαζομένων κλάδο, όπως η Πληροφορική-Τεχνολογία. Αφετέρου, αυξάνει το κόστος πρόσληψης (cost-per-hire) αφού οι διαδικασίες προσέλκυσης ενδιαφερομένων γίνονται πιο χρονοβόρες και συχνά αναγκάζεστε να προχωρήσετε σε αντικαταστάσεις, όταν οι εργαζόμενοί σας εγκαταλείπουν τη θέση τους στην εταιρεία σας για έναν εργοδότη με πιο θετική φήμη.
Σε τι συνίσταται όμως η φήμη εργοδότη;
Σε αντίθεση με ό,τι πιστεύει μεγάλη μερίδα εργοδοτών, η φήμη ενός εργοδότη είναι σε μεγάλο βαθμό απαγκιστρωμένη από τις αμοιβές που εκείνος παρέχει. Άλλωστε και στις ερωτήσεις/απαντήσεις της έρευνας που διεξήγαγε η ομάδα του Employer Branding του kariera.gr, υπήρχε σαφής διάκριση για το πότε μιλάμε για ύψος αμοιβών ως κίνητρο για τους εργαζομένους του Tech και πότε μιλάμε για αυτή καθαυτή τη φήμη του εργοδότη.
Η φήμη εργοδότη συνίσταται στο τι είδους EVP (Employee Value Proposition) προσφέρετε, πώς παρουσιάζετε το προφίλ σας και την εργοδοτική κουλτούρα σας στα διάφορα κανάλια επικοινωνίας (site, social media κλπ), πώς δημιουργείτε δεσμούς με τους υποψηφίους εργαζομένους σας, αλλά και πόσο εύκολο κάνετε για αυτούς το να σας βρουν και να σας υποβάλλουν την αίτησή τους.
Τα αποτελέσματα της συγκριτικής αξιολόγησης που διενεργήσαμε, δείχνουν ότι υπάρχουν αρκετά περιθώρια βελτίωσης στον κλάδο του Tech. Για παράδειγμα, ένα σημαντικό μέρος των εργοδοτών (38 στους 62 που εξετάστηκαν) δεν προσφέρουν ευκαιρίες απασχόλησης σε νέους (Graduate Trainee & Internship Programs), ενώ ξεκάθαρα οι ευκαιρίες αυτές θεωρούνται σημαντικό κριτήριο για τους υποψηφίους. Επίσης μόνο 19% των tech εταιρειών δημοσιεύουν ευκαιρίες εργασίας στα social media, ενώ μεγάλο μέρος του κοινού τους τα χρησιμοποιεί.
Συμπερασματικά, τα αποτελέσματα της έρευνας του Employer Branding Team του kariera.gr, προσφέρουν σε κάθε εργοδότη ένα πολύ καλό insight. Το στοίχημα για τον τεχνολογικό κλάδο είναι να προσεγγίσει τα σωστά ταλέντα, με πιο στρατηγικές κινήσεις Employer Branding και μεγαλύτερη έμφαση στο ανθρώπινο στοιχείο.
Ταυτότητα έρευνας: η έρευνα του kariera.gr διενεργήθηκε το διάστημα 16 Δεκεμβρίου 2021 μέχρι 13 Φεβρουαρίου 2022, πανελλαδικά, σε 375 υποψηφίους και εργαζομένους του κλάδου της Τεχνολογίας/Πληροφορικής. Το δείγμα μας ήταν από 18 έως 55+ ετών (με κυρίαρχες ηλικιακές ομάδες το 25-44), και από κάθε μορφωτικό επίπεδο (με κυρίαρχη την ανώτατη εκπαίδευση: πτυχίο-μεταπτυχιακό).
Ταυτότητα Tech Industry Benchmarking: η συγκριτική αξιολόγηση διενεργήθηκε ανάμεσα 65 εταιρείες (37 B2B και 28 B2C) του κλάδου της Τεχνολογίας/Πληροφορικής.